هواکش لبه‌ای یا گردان کدام بهتر است؟

by الماس تبریز

در هوای گرم، تهویه‌ی مناسب یکی از مهمترین دلایلی‌ست که زندگی در فضای بسته را قابل‌‌تحمل می‌کند. درصورتی‌که سقف، هوای گرم را در خود نگه دارد خنک کردن خانه غیرممکن خواهد شد. خنک‌سازی سقف نه‌تنها برای تهویه‌ی هوا در داخل منزل مفید است، بلکه پایداری سقف را نیز افزایش می‌دهد. پس از نصب هواکش در سقف، حتی متوجه کاهش قابل‌توجهی در هزینه‌ی انرژی نسبت به قبل از نصب می‌شوید. اگر انتخاب بین هواکش لبه‌ای و گردان مشکل است، در ادامه، چند واقعیت به شما کمک می‌کند که با گزینه‌ی مناسب صحیح را انتخاب کنید.

هواکش لبه‌ای

دمای خانه را متعادل می‌کند

چه در خانه‌سازی و چه در جایگزین‌کردن سقف قدیمی با سقف جدید، ممکن است نصب هواکش ‌لبه‌ای را در نظر داشته باشید. در فصول گرم، متوجه گَرگرفتگی هوا در طبقه‌ی بالا یا زیرشیروانی خواهید شد. با تهویه‌ی لبه‌ای، خروج طبیعیِ هوای گرم به حفظ خنکی کلی خانه کمک می‌کند. به‌همین ترتیب، در فصول سرد، هوای سردِ بیرون، مانع از خروج هوای گرم داخل تهویه، و گرم‌تر شدن منزل است. این امر، با طراحی تهویه محقق‌ می‌شود.

طراحی خانه‌ی خود را تکمیل کنید

در مقایسه با هواکش‌ گردان، هواکش لبه ای، با طراحی سقف و از این‌رو با منزلتان، تناسب بسیار خوبی دارد. اگر از زمین به بالا نگاه کنید، تشخیص این‌که آیا تهویه در منزل نصب شده یا خیر، دشوار است. اگر محل زندگی شما همیشه گرم است، هواکش‌ها را می‌توان در امتداد لبه‌ها نصب کرد بدون این‌که باعث غیرعادی‌شدن سقف شود.

از مهمانان ناخواسته استقبال نمی‌کنند

در صورت استفاده از انواع دیگر هواکش سقفی، حشرات به‌سرعت وارد خانه می‌شوند. جهت جلوگیری از این امر، مجبور به انسداد راه‌های ورود این حشرات هستیم. انسداد، مانع از گردش کافی هوا، و ضعیف‌شدن توربین‌ها و سایر انواع هواکش‌ها می‌شود. هرچند، این حالت در مورد هواکش لبه‌ای صادق نیست. با طرح و شکل خوبی که دارد مانع از جریان هوا نیست ولی مانع از ورود حشرات به داخل می‌شود.

برای همه‌ی فصول مناسبند

این هواکش‌ها با توجه زیاد به طراحی سقف نصب می‌شوند. به ‌این معنی که، صرف‌نظر از فصل، در تأمین تهویه‌ی مناسب، بدون نیاز به استفاده از توربین‌ها، هنوز کارآمد هستند. هرچند، این واقعیت با استفاده از تیمِ مورد نیاز حرفه‌ای برای نصب، قابل اجراست. نصب غیرحرفه‌ای، می‌تواند باعث کاهش فعالیت هواکش در بعضی فصول شود.

هواکش گردان

هرچند که ممکن است پیچیده به‌نظربرسد، اما ماشین ساده‌ای است با فن دایره‌ای، که وقتی در معرض نسیم یا باد قرار گیرد، می‌چرخد و گردش هوا شروع می‌شود. در صورت نصب هواکش گردان، از مزایایی به شرح زیر، بهره‌مندخواهیدشد.

در پراکنش رطوبت، بهترین‌اند

در فصول سرد، هواکش رطوبت را پخش می‌کند که در غیر این‌صورت، ممکن‌است کپک ایجاد شود. درحالی‌که این کار در هواکش لبه‌ای نیز انجام می‌شود، در نوع گردان، کاملا رضایت‌بخش است زیرا با اتصال به سقف، پراکنش بسیار سریع‌تر صورت می‌گیرد.

به‌راحتی نصب‌می‌شوند

در مورد هواکش لبه‌ای، لازم‌است قبل از نصب روی سقف، برنامه‌ریزی کنید. به‌دلیل ضرورتِ نصب در امتداد لبه‌های سقف، به فضا نیاز است. در صورت نبودن جا برای نصب هواکش لبه‌ای، هواکش گردان کارساز است زیرا فقط کافیست که در بالای سقف قرار گیرد.

با انرژی کار نمی‌کنند

با نصب هواکش گردان، به‌جز ضرورت احتمالی برای تعویض، نیازی به تحمل هزینه‌ی اضافی نخواهید بود. به‌طور خلاصه، با باد کارمی‌کنند و نیازی به انرژیِ هزینه‌بر ندارند. پروانه‌های داخل توربین، به هر نسیم یا بادی حساسند، به‌این ‌معنی که توربین‌ها اکثر اوقات در حرکتند و در نتیجه، هوای بیشتری را بدون هزینه‌ی انرژی به‌ گردش ‌در می‌آورند.

در صورت نگه‌داری مناسب، ماندگاری بیشتری دارند

اگر از کلاهک گردان خوب نگه‌داری‌شود، نیازی به تعویض ندارند. بررسی مداوم لازم است تا وجود نخاله، مانع از کار روان توربین‌ها نشود.

هنگام انتخاب از بین این دو نوع هواکش، این نظر شماست که کدام را برای خود مناسب بدانید. در مقایسه با هواکش لبه‌ای، هواکش گردان نیازی به فضای زیاد برای نصب ندارد و از این‌رو کم‌هزینه‌تر است. از نظر پایداری، هواکش لبه‌ای رتبه‌ی اول را دارد زیرا هواکش گردان، با ورود نخاله ممکن است دچار نقص فنی شود یا حتی زنگ‌زدگی، بازدهی را کاهش‌دهد. طراحی سقف نیز می‌تواند تعیین‌کننده‌ی تهویه‌ی مناسب برای شما باشد.

بازگشت به آرشیو بلاگ